ערש התרבות העברית בעיר העברית: בסיורים בסמטאות וברחובות נלך בעקבות היוצרים. אז יתגלו לפנינו היצירות, היצרים, האהבות והקנאות שהיו כמו צירים בלידת התרבות העברית בעיר העברית הראשונה... 
 

יפו של תמול שלשום
ש"י עגנון ביפו ובנווה-צדק

 
נגלה כיצד השפיעה השתקעותו של עגנון ביפו על אורח חייו, וכיצד שילב את נופה האנושי של יפו ביצירותיו. נספר כיצד הפך ל'פרח סופרים', מי היו הסופרים שהשפיעו עליו וכיצד התייחס אליהם.  נבחן מדוע לא היה מסוגל להסתכל לאימו של נחום גוטמן בעיניים ולעומת זאת היה משחק בחיזורים עם הבחורות בעיר ונחשוף במי היו מאוהבים עגנון וברנר באותם ימים בשבתם ביפו.
 

סופרים וסיפורים
נווה צדק ונווה שלום


על סופרים, אנשי רוח ותרבות בסיור בשכונות היהודיות הראשונות מחוץ לחומות יפו: נווה צדק ונווה שלום. השכונות שהפכו מרכז לתרבות העברית המתחדשת.
כיצד הפך צ'אצ'קס לעגנון? מדוע דמה ברנר לשודד מזויין? האם בתו של רב יכולה לכתוב על עניינים של בינו לבינה? מדוע ציווה הרב קוק  על שמשו לרוץ אחרי דפים ברוח? מדוע טיפס ביאליק על שולחן בביתו של ש. בן ציון? מדוע פחד נחום גוטמן להחזיק בעט סופרים? מדוע מורים וסופר מתגוררים בבית ספר, וכיצד מחלקים בית ספר בין חובבי ציון לאליאנס?

 

בין חולות וכחול שמים
נחום גוטמן בנווה צדק


סיור ב'גן העדן של ילדות' בדרך חייו של הצייר והמיתולוג של תל-אביב אותו תיאר בעט ובמכחול, בו יתגלו יחסיו המורכבים עם אביו הסופר ש. בן-ציון,  פחדו "להחזיק בעט-כותבים", וחיפושו אחר "אבות" אחרים בקרב אנשי הרוח שחיו בנווה צדק. כיצד למד נחום גוטמן לשחות? היכן ראה את יצירת האמנות הראשונה? מדוע ביאליק לא טיפס על השולחן? ועוד.

ניתן לשלב ביקור במוזיאון נחום גוטמן לאמנות (בתשלום)

 

ביאליק: האיש, הבית, הרחוב
מרחוב ביאליק לבית הקברות הישן ברחוב טרומפלדור


כמעט מאה שנים חלפו מאז שהמשורר הלאומי בנה את ארמונו המפואר ברחוב שנקרא על שמו. מאותו רגע סומן הרחוב הקטן העולה מאלנבי, כמרכז לתרבות המתחדשת בעיר העברית הראשונה: בבתי הקפה בקצותיו ישבו משוררים אמנים ואנשי רוח, (שעל יחסיהם ועל סערות חייהם נספר בסיור), ובבתיו גרו כמה ממעצבי התרבות וממכובדי הבורגנות התל-אביבית.  
מתחם ביאליק מהווה כיום מוזיאון פתוח לסגנונות האדריכלות בעיר העברית הראשונה, והוא עודנו אחד ממרכזי ההתרחשות התרבותית בעיר.
בגירסה נוספת של הסיור ניתן להתמקד בבית הקברות הישן ברחוב טרומפלדור. בו נכיר את העולם הספרות העברית באודסה שלחוף הים השחור, בו פעל ביאליק בשנים שקדמו עללייתו לארץ. דרך סיפורי היוצרים העבריים הטמונים בו ושקריהם עם ביאליק נכיר פן נוסף של המשורר הלאומי.

בסיור ניתן לשלב ביקור באתרים:
בית ראובן (בתשלום), בית ביאליק (בתשלום), בית העיר בבית העירייה הישן (בתשלום), מוזיאון הבאוהאוס (ללא תשלום) 
 


"לולא הייתי בן-אדם, הייתי רוצה להיות רחוב" (נ. אלתרמן)
נתן אלתרמן - משורר בעירו

סיור בעקבות גיבור התרבות הישראלי הבולט ביותר, משורר האורבאניות המזוהה כל כך עם אהובתו תל-אביב, עיר "ג'ונגל בטון וחשמל וברזל".
בין בתי העיר (גם אלו שהיו ואינם), וב"רחובות ברזל ריקים וארוכים" נפרוש את פרשת חייו שסערה עליו, ונגלה אל מי נישאו תשוקותיו. נאזין לשירתו, צלילי הפזמונים ושירי העת והעיתון בטור השביעי בין מתחם ביאליק לרחוב דיזנגוף.
 
על גמל ועל נמל
נתן אלתרמן בחצי האי הירקוני

בסיור נצא למסע לאורך סופו של הירקון בעקבות שירת נתן אלתרמן. בגן הבנים המנציח את חללי העיר במערכות ישראל ננסה להבין מהו מגש הכסף. בין הירקון לים נחזור אל ימיה הגדולים של העיר בשנות ה-30, ונשמע כיצד השתקפו ירידי המזרח וסמלם הגמל המעופף, והקמת נמל תל-אביב בשירתו האקטואלית של אלתרמן. נכיר את האירועים ההיסטוריים ששילב בשירת העט והעיתון ושיקף באמצעותם את רוח התקופה. נגלה מיהו ארתורו איש מילנו, איך נוסעים "העולמה" ומהי מלחמת הקמץ והצירה.

המסלול: גן הבנים, חוף הירקון, יריד המזרח, נמל תל אביב

"עת בדידותי נגעה בבדידותך"(ל. גולדברג)
נשים יוצרות בתל-אביב


דמותן של נשים יוצרות כפי שהן משתקפות בסיפור חייהן וסיפורי אהבותיהן, בתל אביב משנות השלושים ועד שנות השבעים. לאה גולדברג ואהבותיה, הרומן שהסעיר את היישוב - רובינא ופן, יונה וולך שעברה את העולם "כמו אדם אחוז אש". משורר, שחקנית, וציירת במשולש הרומנטי של צילה בינדר, רחל מרכוס ונתן אלתרמן, ובתם תרצה אתר. מכתביהן, שירתן ודבריהן מאירים את חייהן הפרטיים וגם את חיי הבוהמה התל-אביבית של אותן השנים.

המסלול מכיכר אתרים לכיכר דיזנגוף. מסלול ארוך יותר כולל גם את ביתה של רחל המשוררת.
ניתן לשלב סיור מאחורי הקלעים ב
תיאטרון הבימה (בתשלום)

בין "שם" ל"כאן" 
סיור במחוזות הזיכרון והספרות בשכונות ביצרון ורמת ישראל

סיור בשכונות ביצרון ורמת ישראל שבה התגוררו ניצולי שואה עולים חדשים לצד בני עדות אחרות. נספר על סאטיריקן נודע, על חבר כנסת לימים שילדיו היו לזמר ולסופרת, על גיבור ישראל ניצול שואה, ועל מה הקים ילד שקיבל מפוחית מיאנוש קורצ'אק ועוד. נספר על חוויות בני הדור השני על פי יצירותיה של ליזי דורון ילידת השכונה המאירים באור מיוחד את אלו שבאו משם אל ארץ כאן, ונשאו את כאב התקומה ואולי גם את מחיר התקומה.
ניתן לשלב סיור בבית הקברות בנחלת יצחק (סיור ארוך או קצר)

בני העיר הלבנה
בין נתן שחם לעמוס קינן


בחלק הראשון של הסיור נסייר בעקבות סיפור חייו של עמוס קינן, היוצר הרב תחומי, לאור זיכרונו הנמוג והולך ומכסה על מכאובי ילדותו ועל פרשת התנקשות מראשית ימי המדינה.
נמשיך אל שכונת לב תל-אביב המתוארת ביצירותיהם של נתן ודוד שחם נספר על הביוגרפיה המשפחתית הנשזרת במאבקי הספרות של שנות השלושים ומסתירה סוד נעלם.
 
מכשף השבט ממעונות עובדים
בעקבות הסופר הצבר יעקב שבתאי

סיור בין רחוב אלנבי לדיזנגוף בעקבות יצירותיו וסיפור חייו של יעקב שבתאי, הסופר התל-אביב ביותר. נראה כיצד יצירתו פותחות פתח אל תל-אביב הפועלית בימי זוהרה בשנות השלושים ואל שקיעתה של העיר ושל התנועה העבודה בשנות השבעים. נחשוף את הקשרים בין הספרות למציאות ההיסטורית העוקבת אחר מות החלום של הציונות הישנה .
 
תל-אביב מזרח
בשכונת התקווה עם ספריו של דודו בוסי, בן השכונה
בסיור בין גן התקווה לאצטדיון הכדורגל של קבוצת בני היודה כמעט על שפת הוואדי (כיום נתיבי איילון) נחזור אל אווירת שנות השבעים בשכונת התקווה בעקבות יצירותיו של הוספר דודו בוסי שילדותו עברה עליו בשכונה. נספר כיצד החל בוסי לכתוב והיכן הציג את סיפורו לראשונה. נגלה היכן פעל חנש התימני. נשמע מה עשו הנערים בשוק (היום כמובן זה היה נחשב משהו אחר לחלוטין...) ועוד. נכיר את החיים בשכונה בשנות השישים והשבעים בשנים בהן לא נשמע כמעט קולם של תושביה שהתגוררו מעבר לאיילון.
 


לפרטים נוספים ולהזמנת סיורים לקבוצות צרו קשר או להרשמה לסיורים הפתוחים לקהל הרחב

 
 © כל הזכויות שמורות
 

לאה גולדברג בבית קפה בתל-אביב, זמן קצר אחרי עלייתה ארצה, 1935. לצידה הסופר יעקב הורביץ, (עמיתה לחבורת היוצרים המודרניסטים 'יחדיו'). שם הצלם אינו ידוע.


באדיבות מכון גנזים, בספריית שער-ציון, בית אריאלה, תל-אביב
 
תגובות הוסף תגובה הוסף תגובה
בניית אתרים
דף הבית טלפון פייסבוק